2016 juli og august.Tandstangstræk på kuplen.

Kuplen på observatoriet skal på sigt kontrolleres via en computer som styrer alle dele i observatoriet. Lugerne skal kunne åbnes og lukkes automatisk og nødlukkes hurtigt i tilfælde af pludselig regn- eller snevejr. Derudover skal kuplen drejes så åbningen altid står i den retning som teleskopet peger. Komplette styringssystemer kan købes for penge men er meget dyre. Jeg har derfor valgt at bygge flest mulige dele selv.

Til StarParty 2013 mødte jeg en flink mand fra Frederikshavn som tilbød at lave tandstænger til min kuppel. Efter nogle diskussioner og lidt beregninger blev tandstængerne fremstillet og jeg hentede dem i november 2014.

Der er fremstillet 15 tandstænger. Hver med en længde på 996,5 mm i 4 mm galvaniseret stål. Der er to tandhjul dertil med 12 tænder i modul 2,5.
I december '14 blev tandstængerne monteret midlertidigt og det viste sig desværre at omkredsen ikke var målt helt præcist og stængerne derfor overlappede omkring 29 mm. Med hjælp fra skolens værsted blev et antal tænder skåret ud af en stang og fint svejset sammen igen. Tak for hjælpen, Jørn!
I juli '16 er tandstængerne permanent monteret med kraftige 8 mm franske træskruer hele vejen rundt.
To motorer som skal trække kuplen rundt er 24V jævnstrømsmotorer. De er gearet 1:30 og kan levere et maksimalt drejningsmoment på 4,9 Nm. Med en vildtvægt målte jeg hvor stor en kraft der skal trækkes med for at sætte kuplens drejning i gang; det var 25 kg. For at holde bevægelsen i gang er trækket 20 kg. De originale tandhjul har en radius på 36 mm og da kan motoren kun overføre en kraft på 136 N, hvilket er for lidt så de skulle skiftes ud. De nye tandhjul med en delediameter på 30 mm kan hver levere 327 N og er dermed tilstrækkelig.
Montage af de to motorer var lidt en udfordring på grund af de store kræfter som virker. For at de kan trække kuplen med den fornødne kraft skal tandhjulet presses i indgreb med en tilsvarende stor kraft. Samtidigt skal det også være muligt at vippe motorerne ud af indgreb i tilfælde af det skulle blive muligt at dreje kuplen manuelt. Motoren er derfor moteret på en plade som vipper på et hængsel. Tilspænding af indgreb er justerbar og sker med en vankelskrue og fjederen til et bådanker. Derudover er der brugt sømplader, en bjælkesko og mange M5 maskinskruer og bolte.
BilTema er et fantastisk sted at shoppe komponenter!
Motorerne blev forbundet i parallelforbindelse og sluttet dem til en laboratoriestrømforsyning for at måle strømstyrken der løber under igangsætning og i drift. I det første split sekund trækker de 7 til 8 A og derefter mellem 5,6 og 6,1 A kontinuert. Det er derfor muligt at bruge et Arduino 8-kanals relæ board hvor relæerne kan tåle 10 A. Inden jeg bygger en tavle med tryknapper til permanent opsætning i kuplen vil jeg teste at mit kredsløb med relæer fungerer som tænkt. Derfor er der på et protoboard med 5V strømforsyning sat et par trykknapper og trukket nogle ledninger til indgangene på relæ-kortet.
Delene blev samlet i kuplen for at få det hele testet. Elektronikken virker fint - Huraaa!
Har også øvet mig på at lave selfier (Næste trin - større smil!)
13,14
15,16
17,18
19,20
21,22
23,24
25,26
27,28
29,30
31,32
33,34
35,36
33,38
39,40
41,42
43,44
45,46
47,48
49,50
51,52
53,54
55,56
57,58
59,60
61,62
63,64
65,66
67,68
69,70
71,72
73,74
75,76
77,78
79,80
81,82
83,84
85,86
87,88
89,90
91,92
93,94
95,96
97,98
99,100
101,102
103,104
105,106
107,108
109,110
111,112
113,114
115,116
117,118
119,120
121,122
123,124
125,126
127,128
129,130
131,132
133,134
135,136
137,138
139,140
141,142
143,144
145,146
147,148
149,150